Friday, November 7, 2014

HUKUM CACI MAKI SESAMA ISLAM

Entry kali ini mama ingin menyentuh mengenai isu caci maki sesama umat Islam. Baru-baru ini kita dikejutkan dengan satu budaya atau fenomena orang Islam ataupun khususnya Melayu Islam yang suka mengecam, mencaci maki dan menyelesaikan masalah dengan menggunakan perkataan yang kotor dan tidak sepatutnya.

Allahuakbar..mama sendiri pernah melalui..dikeji, difitnah dan dihamburkan dengan kata-kata yang kesat..disamakan dengan binatang yang haram itu...naudzubillah..berkerja dalam 1 team yang budayanya suka menggunakan kata2 lucah, kesat dan suka menyindir dan mengaibkan orang lain.. 

Oleh kerana mama telah dididik dan dibesarkan oleh mak dan arwah ayah serta kaum kerabat yang tidak suka mencela, mencaci maki dan amat berhati2 sebelum bercakap dengan orang lain..jadi mama memang benci fenomena ni.. Sudahnya, mama akan berdiam diri dan tidak membiarkan orang lain mempengaruhi mama sbb mama mmg tidak dibesarkan dengan kata2 yg kotor dan kesat.

Sebenarnya terdapat banyak hadis2 sahih mengenai larangan caci maki ini. Antaranya :- 

Hadis Sahih Bukhari Jilid 4. Hadis Nombor 1868.
Dari Abdullah r.a: Nabi saw. bersabda: "Mencaci orang Islam itu suatu kejahatan dan membunuhnya adalah kekafiran."

Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0053.
Dari 'Abdullah bin Mas'ud r.a., katanya Rasulullah saw. bersabda: "Mencaci-maki orang muslim hukumnya fasik, dan membunuhnya hukumnya kafir."

Hadis Sunan At-Termizi Jilid 3. Hadis Nombor 2047.
Qutaibah menceritakan kepada kami, Abdul Aziz bin Muhammad menceritakan kepada kami dari Al-Ala' bin Abdur Rahman dari ayahnya dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw. bersabda: "Dua orang yang saling mencaci maki menanggung dosa apa yang mereka ucapkan. Dan (dosa) atas orang yang memulai mencaci diantara mereka selama orang yang teraniaya tidak melalui batas." Dalam bab ini terdapat hadis dari Saad ibnu Masud dan Abdullah bin Mughaffal. Hadis ini adalah hasan sahih.

Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2217.
Dari Abu Hurairah r.a., dari Rasulullah saw. sabdanya: "Dua orang yang saling memaki, dosanya atas orang yang mulai memaki, selama yang dimaki tidak membalas berlebihan."

Hadis Sahih Bukhari Jilid 1. Hadis Nombor 0024.
Dari Ma'rur r.a, ujarnya: "Saya bertemu dengan Abu Dzar di Rabazah. Dia dan hamba sahayanya memakai pakaian serupa. Saya tanyakan kepadanya, apa sebabnya mereka memakai pakaian serupa. Jawabnya "Dahulu saya pernah memaki seseorang dengan mencela ibunya. (Sehubungan dengan itu) Rasulullah menegur saya: "Hai Abu Dzar! Mengapa engkau maki dia dengan mencelanya ibunya? Rupanya engkau masih berfikiran seperti Jahiliyah. Hamba sahayamu itu adalah saudara mu atau pakcikmu yang diamanahkan Allah dalam tanggungjawabmu. kerana itu, siapa saja mempunyai saudara yang menjadi tanggungjawabnya, hendaklah diberi makan sama seperti yang dimakannya, dan diberinya pakaian sama seperti pakaian yang dipakainya. Dan janganlah mereka dibebani pekerjaan diluar kemampuan mereka. Jika mereka terpaksa harus mengerjakannya juga, bantulah mereka."

Hairannya, masyarakat hari ni seolah2 menghalalkan cara...kononnya dibolehkan maki hamun, mengata orang lain seolah2 diri macam malaikat tiada dosa dan confirm masuk syurga..jadi untuk apa solat, puasa dan sebagainya sekiranya mulut masih tidak dijaga dan menyakiti orang lain.

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud :

“Tahukah kamu siapakah dia Orang Muflis?”

Sahabat-sahabat baginda menjawab :

“Orang Muflis di antara kami, ya Rasulullah ialah orang yang tidak ada wang ringgit dan tidak ada harta benda.”


Nabi SAW. bersabda yang bermaksud : “Sebenarnya Orang Muflis dari kalangan umatku ialah orang yang datang pada hari kiamat membawa sembahyang, puasa dan zakat , sedang datangnya itu dengan kesalahan memaki hamun orang ini, dan menuduh orang itu , memakan harta orang orang ini ,menumpah darah orang itu dan juga memukul orang . Maka akan di ambil dari amal kebajikannya serta di beri kepada orang ini dan orang itu , kemudian kiranya habis amal kebajikannya sebelum habis di bayar kesalahan-kesalahan yang di tanggungnya , akan di ambil pula dari kesalahan-kesalahan orang yang di aniayakannya serta di timpakan keatasnya , kemudian ia di humbankan kedalam neraka.”
(Hadis Riwayat Muslim dan Turmizi)

Dalam hadis di atas Nabi SAW menyatakan secara khusus mereka yang akan menjadi muflis di hari akhirat adalah mereka yang suka :

1. Kesalahan memaki hamun orang ini.

2. Menuduh orang itu.

3. Memakan harta orang orang ini.

4. Menumpah darah orang itu dan 

5.  Memukul orang.

Wallahua'lam mari kita sama2 jauhi budaya ini..



















1 comment: